utorok, 13. júna 2017

workshop - Hodrušská čipka mnohopárová 20.5. a 10.6. 2017 v Žiari nad Hronom

V dňoch 20. 5. a 10. 6. 2017 sa konal v Pohronskom osvetom stredisku v Žiari nad Hronom workshop Zabudnuté remeslá - Hodrušská čipka mnohopárová. Toto podujatie sme plánovali od jesene 2016 kedy bol podaný grant. Grant vypracovala a podala organizátorka podujatia Mgr. Helena Soboslayová. Mojou úlohou ako lektorky bolo vymyslieť pre účastníčky vhodný program, vybrať vhodné vzory, rozkresliť ich, upliesť vzorky vybraných vzorov a pripraviť sa na dva dni plné paličkovanej čipky.
pozvánka na workshop

Od začiatku sme vedeli, že sa chceme venovať mnohopárovej čipke ktorá sa plietla počas obdobia pôsobenia Štátnej čipkárskej školy v Banskej Hodruši. Na workshope sa malo zúčastniť 12 účastníčok ktoré som predtým nepoznala a tak úloha vybrať vhodné vzory bola neľahká. Rozhodla som sa, že sa budeme venovať 4 vzorom ktoré nebudú úplne ľahké, ale zas ani veľmi ťažké. V informáciách pre účastníčky sme preto uviedli, že workshop bude vhodný pre stredne pokročilé paličkárky. Záujemkyne sa začali postupne hlásiť a na moje prekvapenie bol o workshop taký záujem, že po pár dňoch sa kapacita naplnila a mali sme v zálohe aj náhradníčky.

prvý vzor - mnohopárová čipka so zúbkami so stredovou osou

Na prvý deň som vybrala dva vzory ktoré som rozkresľovala podľa pôvodných historických prívykov. Išlo o zúbky so stredovou osou a druhým vzorom boli zúbky pletené dvojpárovým pletencom. Pri obidvoch vzoroch boli použité tieto techniky paličkovanej čipky: polpár, hladké plátenko, dupľované plátenko, jednoduchá riečička, dvojpárový pletenec, pikotky.
Na začiatku prvého dňa sme začali krátkou prednáškou kde som účastníčkam vysvetlila ako sa jednotlivé technické prvky paličkovanej čipky značia a ako ich budeme čítať v nákresoch ktoré som pre ne pripravila. Vysvetlili sme si koľko máme na Slovensku v paličkovanej čipke druhov riečičky, aké druhy okrajov na čipke budeme používať, ako pracovať s niťami aby sme uplietli rovnomerný úplet. Po tomto úvode sme sa pustili do prvého vzoru. Ním bol vzor so zúbkami so stredovou osou. V poobedňajších hodinách sme plietli čipku so zúbkami z dvojpárových pletencov.

druhý vzor - mnohopárová čipka so zúbkami z dvojpárových pletencov

Pre niektoré účastníčky ktoré ešte nemali skúsenosť s mnohopárovou čipkou som sa snažila vysvetliť jednotlivé technické časti čo najzrozumiteľnejšou formou a myslím si, že sa im veľmi dobre darilo. Mnohopárová čipka je náročná, najmä zo začiatku keď sa človek musí zoznámiť s riečičkou, polpárom v riečičke a so vstupom a výstupom z riečičky do zúbka. Každá z účastníčok dostala aj tvrdý kartón a ihlu na vypichovanie. Vysvetlili sme si ako treba vypichať predlohu tak ako sa to robilo v čipkárskej škole v Banskej Hodruši, a ako sa na takých predlohách paličkovalo. Vzor si mali prekresliť a vypichať na kartón a vytvoriť si tak prívyk tak ako to robili ženy v čipkárskej škole a na ňom paličkovať.
vysvetľujem účastníčkam ako sa vyrába prívyk,
ktoré body sú dôležité a ako ho správne vypichať
Na záver dňa a nášho prvého stretnutia sme boli naozaj všetky unavené, nielen celodenným sedením za valcami, ale najmä novými informáciami a veľkou sústredenosťou na prácu. Ja ako lektorka som bola prekvapená, že mi celý deň vydržal hlas, aj keď nohy ma veru poriadne boleli z chodenia pomedzi stoly. Počas celého dňa vládlo v miestnosti veľké sústredenie a museli sme si pripomínať, že si treba urobiť aj prestávku aby sme si trochu oddýchli.

Po tomto prvom stretnutí som sa rozhodla tak ako som sľúbila ešte počas prvého dňa že prichystám materiál kde zhrniem všetko čo sme v sobotu prebrali. Hneď na druhý deň, v nedeľu som dala dokopy materiál s odkazmi na videá, naskenovala som jednotlivé techniky ktoré sme používali z knihy Škola paličkovania od Víťazoslava Mišíka a niekoľko emailov som poslala účastníčkam workshopu aby si doštudovali techniky ktoré sme prebrali.

tretí vzor - mnohopárová čipka s vejárikovými zúbkami

Druhé stretnutia sme začali prednáškou o histórii Štátnej čipkárskej školy v Banskej Hodruši. Prvým vzorom ktorý som pre účastníčky rozkreslila a pripravila bola mnohopárová čipka s vejárikovými zúbkami. Plietlo sa nám už jednoduchšie, aspoň ja som mala ten pocit, pretože už nám boli jednotlivé použité techniky známe. Bola som veľmi rada, že sa im rozkreslené vzory už ľahko čítali, krásne si samé začali a čipka im na valcoch pekne pribúdala. Po obednej prestávke sme sa pustili do hodrušskej špeciality a to do vzoru "sekačky a fliačky" ktorý je charakteristickým pre vzory z Banskej Hodruše. Povedali sme si kde inde vo svete tento typ čipky nájdeme, a aj spôsoby akým sa plietol tento vzor v Hodruši a ako sa pletie vo svete.

štvrtý vzor - hodrušské "sekačky a fliačky"

Pre účastníčky som rozkreslila aj jeden kruhový obrázok ktorý je detailom z oválnej prikrývky. Na záver nášho stretnutia sme si vysvetlili ako tento obrázok pliesť, ako pracovať s jednotlivými časťami a ako ich vzájomne spájať.
Lúčili sme sa v dobrej nálade s tým, že by uvítali pokračovanie takéhoto workshopu, a že majú záujem sa zdokonaľovať v paličkovanej čipke. 

 rozkresľovanie okrúhleho obrázku podľa historického prívyku

Som veľmi rada za túto skúsenosť, spoznala som 12 úžasných žien ktoré sa mali snahu naučiť niečo nové, aj keď sa im niektoré veci zdali zo začiatku možno zložité, nevzdali sa a postupne sme sa spoločne posúvali riadok po riadku k finálnej podobe mnohopárovej čipky z Banskej Hodruše. Som veľmi rada, že ich zaujala banícka čipka vo svojej zložitosti ale aj kráse, a najmä to, že sa chcú učiť nové veci.

Tak ako som povedala počas workshopu je pre mňa úžasné, že sa venujeme technike ktorá vznikala v 14. - 15. storočí, že používame tie isté technické prvky ako ženy v dávnej dobe, že objavujeme spoločne nádheru paličkovanej čipky a zoznamujeme sa tak s dedičstvom našich predkov.

Ďakujem organizátorke podujatia pani Mgr. Helene Soboslayovej za skvelú organizáciu workshopu a to, že sme sa cítili na Pohronskom osvetovom stredisku v Žiari nad Hronom veľmi príjemne a zabezpečila pre nás všetko potrebné.

Ďakujem tiež Fondu na podporu umenia ktorý z verejných zdrojov podporil tento workshop.

A na záver chcem poďakovať účastníčkam workshopu ktoré sa pustili do objavovania mnohopárovej čipky a dúfam, že sa ešte stretneme.

zopár fotografií z workshopu:












Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára